Perfecte eetgewoonten?

Andere voeding bij fibromyalgie
Soms kan iets een hevige reactie uitlokken en op een ander moment niets doen.

Een onrustige darm kan ook voorkomen bij fibromyalgie (of stress). Bepaalde voedingsmiddelen kunnen de klachten verergeren of verminderen.

En toch blijft het vaak gissen wat je wel of niet kunt eten, omdat klachten zo wisselend kunnen zijn. PDS (een prikkelbare darm) kan je leven beinvloeden.

De ene keer is er verstopping, de andere keer hol je naar de wc. Een enkele keer is er niets aan de hand.

Wisselend en grillig zijn de klachten bij een prikkelbare darm.

Het lijkt op sommige dagen alsof je vijf kilo zwaarder bent geworden door gasvorming, waardoor dat geweldige kledingstuk, dat je graag draagt, ineens niet meer kan. (En dan natuurlijk net op zo’n moment dat je ergens naartoe moet… ).

Oplossing?

Door de veelheid aan klachten ben ik gaan letten op wat ik eet, nadat ik een medisch voedingsdeskundige raadpleegde.

Maar tot op heden is er nog niet veel veranderd. Ook niet met pro biotica. Klachten blijven terugkomen. Toch blijf ik waakzaam, want ga ik over de schreef dan wordt het weer wel veel erger.

Nieuw dieet?

Maar elke keer verschijnt er iets nieuws wat beter lijkt te zijn. De vraag is of je hierin mee wilt gaan. Dit probeerde ik ook uit maar dan wel in combinatie mijn eigen voedingslijstje. Voor de PDS maakte het niets uit. Die is toch wel latent aanwezig.

Doorzetten

Het zoeken naar alternatieven is tijdrovend en een hele klus. Zeker als je toch al snel vermoeid bent door de fibromyalgie, of veel last hebt van je darm, maar het kan de moeite waard zijn.

Wat werkt voor jou?

Minderen voordat je schrapt

Drie kopjes koffie per dag lokt een sterkte reactie uit? Ik probeerde dan eerst te kijken hoe het ging met slechts één kop koffie, in plaats van drie.

Gezonder eten laat fibromyalgiepijnen niet voor honderd procent verdwijnen maar kan wel het gevoel geven fit bezig te zijn en zorgen voor dat beetje extra boost

Een prikkelbare darm laat zich niet zomaar temmen. Minderen, eten met mate en bepaalde dingen schrappen werkt tot nu toe het beste voor mij om de boel min of meer in toom te houden.

Meer over gezondheidsklachten en fibromyalgie