Andere voeding, beter lijf?

GoZonde voeding
Zo nu en dan iets lekkers, is dat nou eigenlijk echt zo erg? Schuldgevoel wordt gauw aangepraat als je op je voeding wilt letten!

Op voedingsgebied heb ik al veel uitgeprobeerd. Om van de fibromyalgie af te komen, om me beter te voelen en noem maar op. Wat helpt en wat niet, is iets wat je beter zelf kunt ervaren.

Hieronder staan mijn ervaringen m.b.t. voeding. Het zijn enkel mijn eigen ervaringen, zonder de bedoeling om iets te promoten. Wat voor mij goed werkt kan voor een ander misschien anders zijn.

Lekker kopje koffie

Laten we gezellig beginnen met koffie. Koffie ruikt lekker, is stimulerend en bijna iedereen drinkt het. Maar bij fibromyalgie kunnen buikklachten voorkomen. En bij darmklachten kan een simpel kopje koffie wel eens flink verkeerd uitpakken. Bij een prikkelbare darm kan het zelfs zo zijn dat de klachten te hevig worden. Zo hevig dat je meer op de kleinste kamer zit dan daarbuiten, of zelfs te laat bij de pot komt (plotselinge diarree). Dit kan ook door andere voeding komen; b.v. een salade met gebroken lijnzaad of kiwi met lauw water, suiker, paprika of prei.

Koffie schrappen?

Helemaal schrappen heeft geen zin, is mijn ervaring (want dan is er wel wat anders dat een reactie uitlokt, zoals zelfs muntthee b.v.). Met mate kan wel, hoewel het de ene keer wel een reactie uitlokt en de andere keer nauwelijks, is het zoeken geblazen wat wel en niet goed valt bij een prikkelbare darm. Het is per mens verschillend.

Mijn ervaring met een gezellig kopje koffie (of andere prikkelende voedingsmiddelen) is wisselend. Het ligt er wel aan of het filterkoffie is of met cups.

Medisch diëtiste

Toen ik bij de diëtiste kwam probeerde ik van alles uit. Ook hield ik een dagboek bij en wat de reacties waren op voedingsmiddelen. En daar kwam uit dat paprika een grote boosdoener was. En bepaalde dingen lokten de ene keer wel en de andere keer geen reactie uit, daar kon ik niet zoveel mee, dus nam ik dat met mate terwijl ik dingen als paprika voortaan zoveel mogelijk probeer te vermijden. Er lijkt weinig voedsel over te blijven zoals tarwe brood, wit brood, suiker, enz. Maar ik heb wel gemerkt dat afwisseling, alternatieven zoeken of vermijding sommige klachten verzacht. Dit in combinatie met voedingssupplementen (magnesium, calcium o.a.) en pro biotica van een goed merk.

Mijn ervaring met een medisch voedingsdeskundige is over het algemeen erg positief. Je kijkt gericht naar wat wel werkt voor jouw lijf en er wordt niets over een kam geschoren.

Afvallen?

Toen ik een poos de methode van Sonja Bakker probeerde (zonder yoghurt; geen fan van melkprodukten) veranderde ook het een en het ander. Het allereerste dieet dat ik volgde had veel weg van een ziekenhuisdieet met ouderwetse Hollandse dingen. Later, in andere boeken, werden de recepten veelzijdiger en smakelijker. De fibromyalgie verdween niet maar viel wel twaalf kilo af. Om op gewicht te blijven moet je dit dieet of deze lifestyle je hele leven blijven volhouden. In combinatie met beweging natuurlijk.

Mijn ervaring met dit dieet is positief, ook al moet je veel verschillende voedingsmiddelen in huis (kunnen) halen en (kunnen) bewegen. Daarom was een bewegingsvorm kiezen wat bij me paste en wat ik leuk vond belangrijk.

Internet dieetgoeroes

Internet staat er vol mee. De ene roept nog harder dan de ander hoe je snel aan een gezond, slank en fit lijf komt. Het lijken wel marktkoopkramen. Er wordt van alles geroepen. Dat je een vervuild lichaam zou hebben door verkeerde voeding of door medicijnen (!). Broze nagels, moeilijke stoelgang, huidproblemen, moeheid of vaak verkouden o.a. zijn de klachten. De adviezen zijn herkenbaar. Ook komt het voor dat je een fantastisch verhaal tegenkomt en je vol goede moed wil gaan beginnen met De oplossing en aan het einde van het liedje ontdekt dat die pot superfoodpillen (die je dan je hele leven zou moeten nemen) toch wel aan de erg dure kant blijkt. Ik ben hier niet ingetrapt.

Mijn ervaring hiermee is niet positief. Het is niet goed onderbouwd, niet bewezen en noem maar op. Vaak verkouden werd ik als kind van vier al, een klein kind heeft naar mijn idee echt geen sterk vervuild lichaam. En medicijnen kunnen levensreddend zijn in bepaalde gevallen. Kokosolie op een jeukend plekje gebruiken en ontdekken dat de zalf van de huisarts wel werkt. Je kunt je afvragen waarom iemand zonder een fatsoenlijke jarenlange studie of opleiding zomaar iets roept. Met andere woorden: het is allemaal veel te vaag. Ook de verkooptechnieken staan me niet aan omdat sterk op je schuldgevoel wordt ingespeeld; “eigen schuld dat je ziek bent, als je dit potje koopt dan word je beter” iets in die trant. Daar begin ik niet aan.

Ervaring zware detoxkuur

Bij deze zeer strenge peperdure detoxkuur, die terloops werd aangeraden door anderen op een feestje, die het zelf ook hadden geprobeerd, had ik zo mijn twijfels. Daarom heb ik deze kuur niet gedaan. Maar manlief deed de kuur wel. Het was een kuur waarbij je niets mocht eten, negen dagen lang. En daarna diende je nog meer van het goedje te nemen (ik weet helaas niet meer precies hoeveel of hoe lang). Resultaat mocht er zijn. Maar… na een tijdje was alles weer bij het oude. Natuurlijk. Als je weer gewoon eet dan zit alles er na een tijd weer gewoon aan. Zonde van de moeite, zonde van het geld, waarvan je wel een weekend weg had gekund. Maar wat nog erger was, was dat het de zoveelste negatieve ervaring was en negatieve ervaringen helpen een mens niet direct vooruit. Innerlijke rust wel.

Mijn ervaring hiermee was dat anderen elkaar teveel hadden nagepraat, zonder dat ze zelf eerst op onderzoek uitgingen of navraag deden. Klakkeloos iets nemen, teveel geld betalen voor iets dat niet blijvend werkt helpt in mijn ogen dus niet.

Innerlijke rust

Als je jezelf van binnen rustig (er) voelt dan lijkt alles wat beter te gaan. Zo ook met het afvallen. Op een ongedwongen manier ermee bezig zijn lijkt soms beter te helpen dan krampachtig al die voedingsregels na te leven. Kijken naar je eigen grens, passend bij de situatie waarin je op dat moment leeft.

Mijn ervaring is zeer positief. Geleidelijk aan iets proberen, zonder jezelf steeds af te kraken of af te peigeren.

Alles om je heen oplossen?

Natuurlijk is er wel veel meer aan de hand. Alles met voedingsgewoonten oplossen lijkt geweldig maar er is veel meer in een mensenleven. Als het totaalplaatje klopt dan zouden fibromyalgie en andere klachten wel verdwijnen? Een mens die alles heeft is immers een gelukkig mens?

Mijn ervaring is dat dit te simpel gesteld is.

Verhalen van anderen

Soms is er een succesverhaal van iemand die weer hele dagen werkt, alles weer kan, nadat ze bepaalde kruiden nam en voedingsgewoonten had aangepast. Klinkt geweldig natuurlijk. Je krijgt het gevoel dat als je hun methode niet probeert dat het wel je eigen schuld is dat je nog steeds niet beter bent. Maar hoe waar is zo’n verhaal? Had die persoon wel echt die klacht, is dat medisch onderzocht?

Mijn ervaring is dat succesverhalen meer onderbouwd mogen worden. 

Eten buiten de deur

Ooit had ik drie dagen achter elkaar buiten de deur gegeten en een paar dagen achtereen Chinees gegeten en patat van de snackbar gehad (feestdagen, te moe om te koken, rare dagen, enz.). Dit doet toch echt wel wat met je. Ik voelde me daarna ronduit slecht, soms zelfs beroerd en heuse migraine aanvallen met aura’s zijn ook voorgekomen. Ik wil niet beweren dat het daarvan kwam, maar het was wel toevallig dat klachten in alle hevigheid de kop opstaken, en het kan ook een combinatie zijn geweest – vermoeidheid, PMS, stress, o.a.

Mijn ervaring is dat alles bij elkaar de boel verergerd. Stress, zorgen, hormonen, drukte en anders eten, ja dat hakt erin.

E- nummer app en suikervrij app

Als je op je voeding let, dan wil je weten wat er in zit. Dan is een e- nummer- en/of suikervrij app erg handig! Met mijn e- nummer app ontdekte ik al gauw dat er helaas veel in de vuilnisbak thuishoorde. (Deze betaalbare app heb ik ontdekt via Miss Natural – ook verkrijgbaar als boekje Wat zit er in uw eten?). Dankzij de app weet ik nu ook dat bijvoorbeeld Karmijn o.a. is vervaardigd uit fijngemalen insecten (eet “smakelijk”!). En dat b.v. roomboter een goed alternatief is.

Ik ontdekte ook dat niet alle e-nummers slecht zijn.

Kaas

Het kan nog veel verdergaan, als je op je voeding let. Letten op dieren bijvoorbeeld. De koe in de wei kan niet schuilen tegen de hete zon, terwijl stalkoeien aldoor binnen zijn. Ook hun eetpatroon is mogelijk anders (dat krijgen ze binnen, geven het indirect door). In kaas zit melk. Weidemelk of stalmelk. Kaas met weidemelk heeft nu mijn voorkeur.

Smoothies

Smakelijk en gezond. Maar zitten helaas ook vol met lucht. En lucht is iets waar je bij PDS niet op zit te wachten. Een alternatief is bijvoorbeeld een schaaltje gemengd vers fruit.

Mijn ervaring is dat buikklachten toenemen bij smoothies, als je er een paar in de week neemt. Af en toe eentje afgewisseld met vast fruit werkt beter, smoothies smaken beter in de zomer.

Appelazijn kuur

Deze kuur is het proberen waard. Appelazijn is voordelig en tegen veel vervelende verschijnselen in te zetten. Zeggen ze. Ondanks dat ik vaak dacht waarom een vies drankje nemen, zonde van je tijd, ben ik eraan begonnen (begonnen op: 3 okt. 2016). Omdat het maar twee tot vier weken duurt, is het proberen waard. Vraag voor de zekerheid eerst aan je behandelend (huis- ) arts of je deze kuur kunt doen als je medicijnen slikt tegen hoge bloeddruk of als je twijfels hebt. En na de kuur zou elke dag een theelepel appelazijn aan de thee bv. kunnen worden toegevoegd ter ondersteuning (hoeveelheid moet nog nader worden bekeken). Het resultaat zal ik wel laten weten!

Inmiddels heb ik de appelazijnkuur gedaan. Zie hier het resultaat.

Baaldag of “Schijt aan Sonjadag”

Bij zo’n “baaldag” eet en drink ik waar ik zin in heb. Even niet nadenken, met eten bezig zijn. Soms werkt dat ontspannend en is er niets aan de hand wat PDS betreft. De boog kan niet altijd gespannen zijn. Dit soort dagen zijn ook de dagen waarop je door omstandigheden anders eet.

Brood weglaten

Paleodieet. Geen brood meer. (Of zo min mogelijk).

Vooral voor in de ochtenden ervaar ik dit als belastend, want je moet o.a. extra veel handelingen doen zoals fruit/groenten snijden, wassen en klaarmaken (hierdoor dus ook sneller vermoeid, handen veel meer in het water met als gevolg nog drogere handen en sneller nijnagels; ondanks glasvijl, arganolie & speciale nagelriemolie). Daarom ben ik het af gaan wisselen met rijstwafels, volkoren- meergranen knackebröd of Italiaans/Frans broodje, en omelet.

Reacties anderen

Verder word ik moe van iedereen die denkt dat elke kwaal op te lossen is met gezonde voeding. Ook van goedbedoelde adviezen van mensen die er geen verstand van hebben. Het is, lijkt het, al zover doorgevoerd dat je je schuldig moet voelen als je een glaasje wijn neemt. Als je geen gebakje neemt, een koek weigert of juist nog eens opschept word je meewarig bekeken, het is nooit goed. Laat iedereen dit alsjeblieft voor zichzelf uit maken.

Wat laat jij voortaan staan? Of juist niet (meer)?

  • Probeer uit wat voor jou wel werkt, b.v.  d.m.v. een voedingsdagboek
  • Als je er zelf niet uitkomt is een medisch voedingsdeskundige mogelijk een uitkomst

E-book met recepten zonder melkprodukten & suiker

Op een gegeven moment probeerde ik ook zelf uit hoe je iets lekkers kunt maken zonder te lang te hoeven staan in de keuken. Al deze recepten staan nu in dit e-book. In de eerste instantie stelde ik dit samen voor mezelf omdat ik weleens een recept kwijtraak, dus het is handig om bij de hand te hebben.

Wil jij dit e-book ook? Kijk dan bij Boeken op deze site.

Wat heb ik nog meer uitgeprobeerd voor klachtenverlichting?

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s