Nut van mindfulness?

 

Mindfulness rust
Mindful zijn in de vakantie gaat soms als vanzelf al

Het verhaal van de rozijn en honderd procent aandacht voor de dingen rondom je en je binnenste in het hier en nu.

De bedoeling van mindfulness is dat je beter in je vel komt te zitten. Fibromyalgie gaat hierdoor niet weg, gehoorverlies of tinnitus ook niet, maar het kan je wel wat (innerlijke) rust geven of klachten voor korte tijd verminderen; naar de achtergrond laten verdwijnen of wat rustiger krijgen (zoals bij tinnitus). Maar voordat je zover bent…

Allerlei oefeningen

Mindfulness kan bestaan uit verschillende korte oefeningen zoals ademhalingsoefeningen, focusoefeningen en visualistatieoefeningen. Het is leven in het hier en nu, zonder zorgen voor morgen.

Dagelijks oefenen

Als je dat kent en inmiddels mindfulness hebt geleerd en dat ook hebt toegepast in het dagelijks leven dan ben ik erg benieuwd naar hoe je dit dagelijks doet en welk resultaat het heeft op jouw gezondheidsklachten.

Goed moment

Hoe doe je dit onderweg, tijdens het rijden? Dat je niet mag of kan telefoneren of Whatsappen is algemeen wel duidelijk voor degenen die beseffen dat dit gevaarlijk kan zijn, maar dat je onderweg ook nog je aandacht moet blijven houden voor je ademhaling, de grond onder je sneakers of pumps en de binnenkant van je maag lijkt me, net als Whatsappen, minstens net zo gevaarlijk. Het is logisch dat je het juiste moment kiest voor mindfulness, b.v. in de file in dit geval!

Mindfulness app

Hoe pas jij het toe? Met een algemene Mindfulness app voor drukbezette personen? Hoe volg je steeds je eigen weg met al je gebreken (of met al je perfectie) in een wereld vol info, herrie en gedoe? Hoe houd je jezelf staande zonder al te veel overprikkelt te raken – en als het je nog sneller raakt bij bv. Burn-out, PTSS, DISNAO, ADHD, HSP, FM of CVS en noem maar op? Is je eigen weg volgen eigenlijk nog wel mogelijk? Of juist wel, mede dankzij zoveel kennis dat de mens door de jaren heen allemaal heeft gekregen en verzameld?

Moeten is een verplichting

Voor het Moeten zijn we soms allergisch. Het gaat om het gevoel Dat Je Iets Moet en daarbij ook nog op je voeding Moet letten want je Lijf Doet Ook Mee. Alleen al de gedachte eraan kan moe maken of voor stress zorgen. Was mindfulness niet dat je juist even Niets Hoeft? Dat Het er gewoon Mag Zijn? Hoe kun je er gewoon Zijn in al die drukte? Of ga je sommige factoren die iets teveel druk geven verminderen, verplaatsen of uit de weg? Mindfulness lukt meestal wel door heel veel te oefenen. Maar van het woord Oefenen gaan de haren soms recht overeind staan want dat is ook weer zo’n werkwoord; een woord waarbij je alweer iets moet doen, namelijk oefenen.

Simpel

Kan het niet wat makkelijker? Al dat oefenen is toch helemaal niet nodig? Drukke gedachten en onrustgevoelens verdwijnen soms ook wel door enkel even je aandacht te richten op je vermoeide armen, te voelen hoe zwaar ze zijn. En misschien is mindfulness wel heel simpel een paar weekjes aan het strand liggen in de warme zon, zonder gezeur aan je hoofd, af en toe kijkend naar de branding en de vogels of de wuivende palmbomen, terwijl je de geur van kokosolie opsnuift en de zon op je huid voelt…  Net als vroeger, toen alles er nog gewoon mocht zijn of toen je nog kind was.

Sinds ik mindfulness toepas voel ik me lichter, soms zelfs gelukkiger (natuurlijk afhankelijk van de situatie).

Désirée

Meer over fibromyalgie

Dit blog is ontstaan op basis van eigen ervaringen. Als je vragen, tips of opmerkingen hebt, deel ze dan vooral in de comments, onderaan de blogartikelen. Zo kunnen we elkaar helpen!

Advertenties

Een reactie op “Nut van mindfulness?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s