Hoelahoepen met fibromyalgie?

Hoelahoepen met fibromyalgie en andere klachten, kan dat?
Speciale hoepel van 800 gram. Hoelahoepen met fibromyalgie en andere klachten, kan dat?

Hoelahoepen is al een tijdje ingeburgerd. Een leuke bezigheid als je het onder de knie krijgt, je valt er van af en je krijgt er een stevig corset van.

Dit kwam ik te weten nadat ik een tip kreeg van mijn haptonomie therapeute om eens te gaan hoopen.

De juiste hoepel

Toen ik samen met manlief op zoek ging naar een hoepel op internet schrokken we van de prijzen. Dat zo’n simpel ding zo veel geld moet kosten! Vroeger was een hoepel zo gemaakt, pvc buis en klaar. Ik zocht zo’n plastic lichte vanwege mijn gezondheid maar hardnekkig bleef het ding op de grond vallen. Achteraf gezien bleek dat die hoge prijzen meer dan logisch waren gezien het feit dat het om echte fitnesshoepels ging! Ook danshoepels waren verkrijgbaar. En die waren ook prijziger dan de oude vertrouwde kinderhoepel. Als volwassene moet je een hoepel van minstens een meter doorsnede hebben om goed te kunnen hoopen. Ik twijfelde over de zware fitnesshoepel omdat ik een zwakke rug heb overgehouden v.e. auto-ongeluk, lichte scoliose, snel blauwe plekken, voetperikelen en dan nog de fibro en zocht ’n tussenoplossing: 800 gram, een combinatie van een danshoepel en fitnesshoepel. Zonder massagenoppen natuurlijk.

Allereerste keer

De eerste keer kon ik de hoepel linksom vijftien keer rondkrijgen, rechtsom tien keer dus dat viel mee maar wat was het pijnlijk! Als het tegen mijn heupbot kwam was dat extra pijnlijk. Ik hoepelde de eerste keer maar vijf minuten want je mag, zeker in het begin, niets forceren. Ik was heel blij en opgelucht dat ik alles rond kreeg en voelde het echt in mijn buikspieren.
De volgende dag was mijn rugpijn verergerd, mijn rechter bilspier pijnlijk en was ik erg moe.
Misschien had ik beter twee minuten moeten doen in plaats van vijf.

Wordt vervolgt.

Let op:

Hoepelen zou ook gunstig zijn bij stijve rugspieren. Fibromyalgie betekent dag in dag uit met stijve spieren zitten. Ook om die reden ben ik gaan hoelahoepen in de hoop dat de stijfheid wat verminderd. Ik raad aan om een manier van bewegen te kiezen dat echt goed bij je past anders hou je het niet lang vol. Bewegen moet fijn zijn, zonder pijn en dit is bij fibromyalgie vaak niet het geval. Voordat ik begin te hoopen doe ik altijd eerst een warming up: lichte rek- en strekoefeningen en de oefeningen van de osteopaat.

Dit is een persoonlijke ervaring, luister goed naar je lijf en raadpleeg bij twijfel eerst een arts of deskundige als je jezelf afvraagt of je ook fibromyalgie hebt en klachten herkent.

Advertenties

9 reacties op ‘Hoelahoepen met fibromyalgie?

      1. Hey, het hoepelen heb ik moeten stoppen. Mijn heupen zijn te pijnlijk geworden, ik vreesde er al voor. Ik probeer nu mijn Thai chi chuan oefeningen die zijn heel rustig en zacht. Groetjes Linda

        Liked by 1 persoon

  1. Over grenzen gaan is natuurlijk nooit goed. Ik probeer mijn grens zoveel mogelijk in de gaten te houden. En natuurlijk gaat dit ook weleens mis omdat je er snel op verkijkt. Je denkt gauw van Het kan nog wel even maar daarna merk je de gevolgen wel.
    Ik zit nu in hoepel-dag drie. Met een dik topje aan en een dikke joggingbroek doet het wat minder zeer. Er bestaan ook speciale heupbanden tegen maar die heb ik (nog?) niet. Het hoepelen lijkt nu wat fijner te gaan, minder spierpijn maar ik durf niet te vroeg te juichen omdat fibro zo grillig is.

    Like

  2. Huub’s reactie:

    “Inderdaad gaat hoepel ook over gevoel omdat het je lichaam aanraakt, maar of dit nou een prettig gevoel is betwijfel ik hahahaha. Maar weet je wat het geval is en dat merk ik nog steeds elke dag van veel mensen, dat ze constant over hun grenzen gaan en kunnen/willen/durven aangeven tot hier en niet verder. Velen gaan dan tóch door met alle gevolgen vandien.”

    Like

  3. Bedankt voor je reactie, Huub 🙂

    Zelf hou ik mijn lijf natuurlijk heel goed in de gaten bij een nieuwe vorm van beweging. Steeds zwaarder worden van een training hoeft van mij ook niet want dat is niet haalbaar voor mij, het gaat erom dat je je eigen limiet kent en dan tot daar (en niet verder) blijft bewegen. Die vorm van bewegen moet bij je passen, moet fijn aanvoelen. Als dit “maar” drie minuten is dan is dat ook goed. Het gaat hier niet om presteren of hoger gaan. Bewegen moet in 1e instantie prettig aanvoelen en dat is bij pijn meestal niet zo. Dit vergt echt wel wat speurwerk om uit te vinden wat goed bij je past.

    Hoepelen gaat ook over gevoel: je maakt contact met je romp tegen de hoepel en hoepelen versterkt je kern en je komt steviger te staan op de grond (voeten maken contact met de aarde) Dit is wat ik er nu van weet en vind het zelf eigenlijk wel heel logisch.

    Like

  4. Van Huub mocht ik zijn reactie hieronder plaatsen:

    “Nou, aan mijn lijf komt geen hoelahoop. Vroeger als kind heb ik dat wel gedaan. Maar voor mensen met fibromyalgie lijkt me dit absoluut niet goed. Ze kunnen dan wel zeggen dat je spieren verstevigd worden, maar waarschijnlijk zal het ná het hoelahoopen de pijn in de spieren alleen maar erger worden. En trouwens een haptonoom kan zich beter bezighouden met ‘gevoel’. 😉 Diverse keren heb ik met ‘gewichtjes’ gewerkt en met ballen die steeds zwaarder werden, maar ik merkte al hééééél snel dat dit absoluut niet goed voor mij was. ook daarna kreeg ik van andere lotgenoten van zulk soort klachten. Ook een fysiotherapeut weet soms niet wat goed of slecht voor ons is. Ik denk dat je dit beter zélf kan bepalen, want jijzelf kent jouw lijf het beste. Dus voor mij géén hoelahoop van welke buis dan ook gemaakt. Er komt bij mij geen pvc in huis om zo’n ding te maken. :)”

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s